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CULTURE & PATRIMOINE

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PRESS REVIEW N°500
By Gilberte JACARET

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CULTURE JUIVE 264
Par Gilberte JACARET


Une découverte exceptionnelle révèle l'existence d'un souverain romain en Judée

Une large pierre, portant des inscriptions uniques, a été découverte au large de la côte de Tel Dor, par des archéologues de l'Université de Haïfa

TIMES OF ISRAEL STAFF 2 décembre 2016,

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Une inscription évoquant l'existence d'un souverain romain jusqu'alors inconnu a été découverte au large de Tel Dor par l'Université de Haïfa. (Crédit : Université de Haïfa)

Des plongeurs israéliens, qui travaillent avec l'Université de Haïfa ont découvert un artefact archéologique rare, qui met en évidence un préfet romain de la province de Judée à l'époque de la révolte de Bar Kochba.!

Ils ont découvert des inscriptions remontant à 1 900 ans sur une large pierre qui se trouvait sur le fond marin au large des côtes de Haïfa, dans la mer Méditerranée, au début de l'année, qui porte le nom de Gargilius Antiques et qui mentionne la province de Judée.

Les archéologues ont été en mesure de déterminer qu'Antiques avait régné sur la Judée avant la légendaire révolte contre l'Empire romain, qui a été menée entre les années 132 à 136.

L'insurrection été écrasée, ce qui causa l'exil des juifs, et Jérusalem Ælia Capitolina est devenue Jérusalem Syrie-Palestine.

L'artefact aurait servi de socle pour une statue. Il a été découvert en janvier 2015 dans le cadre d'une excavation maritime sur le site archéologique Tel Dor. La ville était autrefois un port romain important, et a été en activité au moins jusqu'au IVe siècle.

Le rocher, qui mesure 70 sur 65 centimètres, et qui pèse plus de 600 kilos, était recouvert de créatures marines, au moment où il a été trouvé, selon Haaretz.

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Une inscription évoquant l'existence d'un souverain romain jusqu'alors inconnu a été découverte au large de Tel Dor par l'Université de Haïfa. (Crédit : Université de Haïfa)

« Nous avons été capables, pour la première fois, d'identifier avec certitude le nom du souverain qui régnait sur la Judée durant les années cruciales de la révolte de Bar Kochba. Mais en plus de cela, ce n'est que la deuxième fois que la Judée est mentionnée dans des inscriptions datant de l'ère romaine », explique le Professeur Assaf Yasur-Landau, de l'Université de Haïfa, qui a été chargé de déchiffrer le texte.

Le nom d'Antiques a été trouvé pour la première fois dans une inscription il y a 70 ans, mais l'endroit du règne n'était pas mentionné.

D'une longueur de sept lignes, le texte découvert cette année « est le texte le plus long découvert lors d'excavations maritimes en Israël », a affirmé Yasur-Landau.

Une partie est manquante, mais il semblerait que l'on y lise : « La ville de Dor honore Marcus Paccius, fils de Publius Silvanus Quintus Coredius Gallus Garigilus Antiques, gouverneur de la province de Judée, ainsi [....] que de la province de Syrie, et patron de la ville de Dor. »
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When it comes to Israel, is François Fillon friend or foe?
An examination of statements by France's Republican presidential candidate on Israel, Middle East conflicts, and the Jewish community

BY GLENN CLOAREC November 29, 2016, 6:49 am

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PARIS — This Sunday, some 4.6 million French voters at 10,228 poling stations across France paid two euros each and signed a "charter of right-wing and centrist values" to cast their ballots in a decisive French center-right presidential primary election.

FREE SIGN UP!By evening, François Fillon was declared winner with 66.5 percent of the vote, beating his rival, Alain Juppé, nearly two-to-one. Fillon is now the favored candidate ahead of the May 2017 French presidential elections.

During his tenure as minister and Prime minister, the current deputy of Paris expressed himself on many occasions on a variety of topics of interest to the greater Jewish world, including the French Jewish community, the Israeli-Palestinian conflict, and the war in Syria. His statements could at times be described as hostile.

Though the austere man was sequestered from major controversy during the campaign, since winning the first round of primaries last week, he has been criticized in the press for past declarations.
On Wednesday morning, a new controversy broke out when Fillon, who was invited to speak to Europe 1 radio, compared the French Jewish community with the rise of Islamic fundamentalism in the country.
"Fundamentalists are in the process of holding the Muslim community hostage. We must fight that fundamentalism in the way that in the past... we fought some forms of Catholic sectarianism and we fought the drive by Jews to live in a community that did not always respect all the values of the French Republic," he said. (It was unclear what precisely he was referring to.)

The Representative Council of French Jewish Institutions (CRIF) soon responded on Twitter.

"The law of the land is the law: this Talmudic adage has been imposed on Jews since ancient history and requires them to respect the laws of the country in which they live," the organization declared.
The Union of French Jewish students (UEJF) asked the politician to clarify himself and wondered about "the relevance of his remarks, which compared three phenomena that occurred at three different epochs and which reduces Jews, Muslims and Christians to three compact and indistinct religious communities."

'The insularity that once existed was not the Jewish citizens' choice, but the consequence of French society not accepting their peers'

Haïm Korsia, chief rabbi of France, had a phone interview with the former prime minister. The two men recently met at the Grand Synagogue of Paris where they paid homage to Shimon Peres after the Israeli politician's death.

"He insisted on reaffirming the French Jews' attachment to France and its national values, and their concern for integration into French society," explained Yaël Hirschhorn, his communications advisor.
"He also pointed out that the Jewish insularity that once existed was in no way Jewish citizens' choice, but the consequence of French society not accepting their peers at the time," she said.
The chief rabbi "also recalled the role of the Great Sanhedrin, which was set up by Napoleon in 1806, which is none other than the proclamation of the guarantee of being able to practice Judaism in compliance with the laws of the Republic," she added.

However Fillion's spokesman Jérôme Chartier said on i24news that the candidate's words were misunderstood.

"François Fillon is very clear on the fact that sectarian aberrations can exist in any religious movement. Everyone knows it exists. But he always welcomed French Jews' integration, which is not a new phenomenon considering the Consistory dates back from the Napoleonic era. [...] French Jews are as French as French Christians who are as French as French Muslims — except those of course who take part in Islamic fundamentalism and totalitarianism and whom we have to fight against," he explained.
A few hours later, François Fillon reacted to the polemic on Twitter.
"Some people have been trying to interpret a sentence I voiced on Europe 1 this morning," he said. "I never meant to call into question the Jewish community's attachment to our common values and to the respect of the rules of the Republic. This attachment is old and sincere. I therefore regret that some people dared to twist what I said."
During the last broadcasted debate three days before the first round of the primary, the deputy of Paris denounced "the rise of a totalitarian phenomenon" — radical Islamism — more adroitly.
It is the "rise of a political movement [...] which threatens world peace, which has genocidal ambitions and which wants to eradicate Christians living in the Levant and to oust Jews living in Israel," he declared.


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A French soldier patrols in the Jewish quarter of the Marais district, Paris, January 12, 2015. (AFP/ Bertrand Guay)

Last Wednesday was not, however, the first time François Fillon stigmatized the French Jewish community.

'Religions should reflect upon keeping traditions that don't have much in common with today's state of science'

In July, when defending the postponement of some baccalaureate tests for Muslim students celebrating Eid-el-Fitr, he said on RTL radio that, "[Postponement of tests] has always been a French tradition. General de Gaulle is the one who amended that religious Jewish and Muslim French civil servants could choose not to work on important religious holidays.

"The main beneficiaries of this have never been Muslims, but French Jews, who are very intransigent on this issue. The truth is that very few Muslims ever took advantage of this amendment," he said.
He was also under heavy criticism in 2012 when he challenged the Orthodox Jewish custom of ritual slaughter. He was then Prime minister.
"Religions should reflect upon keeping traditions that don't have much in common with today's state of science, technology and health," he said on Europe 1 radio.
In addition to his polemical remarks about the Jewish community, Fillon has repeatedly provoked anger among French citizens sympathetic to Israel.
In November 2015, following the Paris attacks, he declared that he was in favor of a "global coalition" to fight against the Islamic State (IS) which would include Russian, Iranian, Iraqi and Syrian governments, Kurdish movements and the Shiite terrorist organization Hezbollah, whose senior officials he met in July 2013.

'We must support Iran, which is committed to combating IS'

"We must support Iran, which is committed to combating IS," he said on France Inter Radio. "I know many will comment on this point of view, especially in Israel. But for a question of survival, Israel has always known how to ally with people who do not respect international morals. And no one can blame them."

When interrupted by journalist Patrick Cohen, who reminded him that "Hezbollah's vocation is to annihilate Israel," Fillon replied that "letting Hezbollah threaten the State of Israel is out of the question."
"Despite the fact that Hezbollah is a force that physically holds Lebanon and prevents it from acquiring the institutions necessary to continue its democratic march, the position I am defending is no longer isolated, it is also the position of the French government," he added.
Shortly after, in March 2016, François Fillon went to Iran, ostensibly to discuss the economic and social situation in the country and the Middle East.
According to the statement his campaign team published on his website, he insisted to Iranian officials about "the need to build a common international strategy to defeat the Islamic State and to establish the way for a peace process in Syria. He advocated for the Lebanese cause and against the internal divisions and the lack of viable institutions that are threatening the country. He also reiterated the French position vis-à-vis its ally Israel, which is entitled to security and whose existence cannot be challenged. The Palestinians would otherwise not be able to enforce their legitimate right to a state."
Last Monday, on Facebook, following Fillon's victory on the the primary elections' first round, Jewish legislator Meyer Habib — who supported the losing candidate, former president Nicolas Sarkozy — expressed some concerns about this rapprochement with Iran and Hezbollah.

"François Fillon has very solid experience and an ambitious program on economic and social matters," Habib wrote. "But I feel concerned about Israel's foreign policy and security, and he adopted some conflicting positions on this matter. Though François Fillon recently gave proof of friendship to Israel — he notably opposed the BDS movement and denounced the UNESCO vote — I remain concerned about his desire for an alliance with Iran, the Syrian regime and the Hezbollah organization to fight against the Islamic State."
As Member of Parliament Habib pointed out, Fillon vociferously opposed the recent UNESCO vote about the adoption of a controversial resolution on Jerusalem holy sites.
"The recent resolutions are unacceptable and I understand they shocked some people. France should have voted against these unbalanced texts that deny the historical reality of Jerusalem. France does not have to take a side and rewrite the history of others. We must maintain a moderate and objective position to help resolve the conflict," Fillon told Elnet website.

When questioned about the Paris conference, which was announced last June to prelaunch the Israeli-Palestinian peace process, Fillon argued that "we should bring all sides back to the negotiating table so that everyone's interests could be heard."
'Organizing a peace conference in Paris without the concerned protagonists is nonsense'
"Palestinians have a legitimate right to a state," he added. "Israeli territorial integrity and security must also be respected. The negotiations over the past few years have been a failure. Organizing a peace conference in Paris without the concerned protagonists is nonsense. I am against unilateral recognition, but for a dialogue and for the common will to reach a territorial solution. I will personally get involved on this matter. There is a need for a coordination between the European Union and the United States in order to restore some trust between the different sides."
During a three-day visit to Israel in January 2014, Fillon had already supported the country's right to security. During his speech at the Netanya French Campus, he adopted a very pro-Israeli position.

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Patrick Klugman, Harlem Désir, François Fillon and Pierre Lellouche, during the tribute paid to Shimon Peres at the Great Synagogue of Paris on September 29, 2016. (Glenn Cloarec / Times of Israel)

"I feel very honored to be your guest and to talk to the Israeli youth who are the soul of your amazing nation," he said. "Israel's fate and the region's stakes have always fascinated me. This is where the earliest and the most intense pages of humanity were written. I trembled for Israel during the Yom Kippur War. All nations have had to overcome issues to exist and to unite, but Israel is not a nation like any other."

After referring to the Holocaust, he explained that "the French Republic is and will always be uncompromising with anti-Semitism, as was recently the case with a humorist [Dieudonné M'Bala M'Bala] who said abject remarks. In France, anti-Semitism is not an opinion, it is an offense. Things are very clear for me: opponents of French unity and rapists of memory can not exploit freedom of speech."
"Because Israel has strong historical and moral ties with France and Europe, what affects you, affects us, and what torments you, torments us," he continued. "The existence of Israel is not debatable and its security is therefore not negotiable. Israel is our friend and ally and whoever threatened its existence would expose itself to our toughest response. To have peace, you need to know that France will always be on your side regarding your safety. Israel is the gateway to our own history. It is old Europe's friend and confidant," he concluded.

A few months later, in November 2014, despite these earlier words praising the Hebrew state, Fillon openly criticized the attitude of Israel on BFM TV. He explained that the country was "threatening world peace because it was delaying the creation of a Palestinian state" — a state he has pledged his desire to create since 2011.

"I am telling the Israelis that if they do not accept and if they do not understand that the creation of the Palestinian state is a sine qua non condition for peace in Middle East, they are not only taking risks for their long-term future, but they are also creating instability for the whole world. I think the situation in the Middle East is a threat to our own country's internal security," he said.

At the same time, however, he announced that he would not vote in favor of the resolution proposed by ecologists and socialist leaders who invited the French government to recognize the state of Palestine. He considered that this resolution "would have no effect, except perhaps to complicate the situation in Middle East."

In October 2015, the former Prime minister called on the international community to "put pressure on Israel" to make peace with Palestinians. "[Israel] is not going to be safe from the chaos that is taking hold of the Middle East," he declared on LCP TV.

"The idea that Israel could remain a peaceful and prosperous islet in the midst of this chaos is a crazy and false idea. We have to put pressure on Israel to resume the negotiation process and to let Israel liberate occupied territories. There will never be peace in Palestine if they are not willing to do this. Some settlements were established in total contradiction with commitments which were stated in previous agreements," he concluded.

On RMC radio a month later, he reiterated his call to put pressure on Israel for the resumption of the peace talks.

"The Palestinians are also responsible. The Hamas organization is unfortunately blocking the process and is not an interlocutor with whom one can easily find solutions," he said. "But at the same time, Palestinian territory is disappearing step by step because of the settlements. There is no solution in Israel without a Palestinian state."
'The Hamas organization is unfortunately... not an interlocutor with whom one can easily find solutions'
He also defended the idea of labeling products made in Judea, Samaria and the Golan during the interview — a measure that had been approved a few days earlier by the European authorities.
"It is very modest compared to what Europe should do," he said.
However, in February 2016, when the campaign for the primary elections had already begun, he declared during a debate organized by the CRIF organization that he did not have a "lesson to give to Israel because [he] was not living there."

Hopefuls take part in the first televised debate between the seven candidates for France's right-wing presidential nomination ahead of the 2017 presidential election, on October 13, 2016 at the studios of French private television channel TF1, north of Paris. (AFP PHOTO / POOL / Martin BUREAU)
"I am not against Israel but I am committed to the creation of a Palestinian state. I want peace," he argued. "There is a tendency to be tougher with Israel because it is a strong, organized and powerful country."
He also declared he was finally opposed to the labeling of Israeli products.
'There is a tendency to be tougher with Israel because it is a strong, organized and powerful country'
With these various statements and positions, we can legitimately wonder how Fillon would position his government on issues concerning Israel and Middle East if he is elected president of the French Republic after the second round of voting, on May 7.
As his recent remarks tend to suggest, would he really try to resume harmonious relations between France and Bashar al-Assad, Iran and Hezbollah to defeat the Islamic State while continuing to defend Israel's security and integrity?
If he chooses to adopt such a strategy, it can be feared in the worst case that none of the concerned parties will give him any confidence and credibility. In the meantime, we can still wonder whether François Fillon is Israel's friend or enemy.
CULTURE JUIVE 263 Par Gilberte JACARET


LA NUIT DE CRISTAL

Le 7 novembre 1938, Herschel Grynszpan, Juif polonais d'origine allemande qui habite Paris et veut protester contre la récente expulsion des Juifs polonais vivant en Allemagne par-delà la frontière polonaise, se présente à l'ambassade d'Allemagne et blesse mortellement Ernst Vom Rath, secrétaire d'ambassade.

Pour les nazis, ceci sera le prétexte au déclenchement de la « Nuit de Cristal ».

A l'annonce de l'attentat contre Vom Rath, la presse allemande développe à l'envi le thème de la conspiration juive mondiale et menace de sévères représailles.

Le 9 novembre au soir à Munich, Goebbels prononce un discours violent d'incitation aux représailles devant les chefs nazis. La SA donne alors l'ordre à ses troupes d'incendier systématiquement toutes les symboles de la vie juive.

En Allemagne et Autriche, près d'une centaine de Juifs sont assassinés, arrêtés, plusieurs sont gravement blessés, des femmes sont violées. La communauté juive est condamnée à payer une amende de un milliard de marks pour avoir causé ces dommages « en provoquant la juste colère du peuple allemand ». Elle sera prélevée sur les 7 milliards d'avoirs juifs bloqués depuis avril 1938.

Le bilan est très lourd : destruction de 267 synagogues en Allemagne, de nombreuses maisons communautaires, de milliers de lieux privés (maisons, appartements et commerces). A ces destructions matérielles s'est ajouté l'assassinat de 91 Juifs, l'arrestation et la déportation de 30 000 hommes à Dachau et Buchenwald. Dans les semaines qui suivent, la communauté juive est secouée par une vague de suicides sans précédents (680 dans la seule ville de Vienne), et la vague d'émigration vers l'Europe occidentale et la Judée-Samarie s'accélère.


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Intérieur de la Synagogue de la Fasanenstrasse à Berlin après la nuit de cristal




Allemagne: un groupe d'extrême-droite diffuse une carte des lieux juifs sur Facebook


La police allemande a annoncé ce jeudi enquêter sur la publication mercredi, jour du 78e anniversaire de la Nuit de Cristal, d'une carte de Berlin sur un groupe Facebook d'extrême droite indiquant près de 70 adresses d'organisations juives. «Une plainte pour incitation à la haine raciale a été déposée», selon un porte-parole de la police à Berlin.

Repérée mercredi soir par une organisation de lutte contre l'extrême-droite, le MBR, cette carte recensait près de 70 lieux juifs à Berlin (synagogues, garderies, écoles, monuments ou encore restaurants) sur fond rouge et avec l'inscription en écriture gothique «Juifs parmi nous». Elle a été publiée sur le groupe Facebook d'extrême droite des «Forces libres de Berlin-Neukölln (FKBN)» 78 ans après le pogrom perpétré par les nazis contre les Juifs dans la nuit du 9 au 10 novembre 1938. Cet après-midi, ni le groupe ni la carte n'étaient plus visibles sur le réseau social.

Une enquête lancée contre Mark Zuckerberg

«Les autorités judiciaires doivent prendre ces menaces au sérieux», a estimé Bianca Klose, chef de projet au MBR. La Nuit de Cristal «a été le prélude de la persécution systématique des juifs en Allemagne, qui a ensuite conduit à l'Holocauste», a rappelé le député CDU Martin Patzelt sur sa page Facebook, qualifiant la carte d'«insupportable».

Ce député a également critiqué la politique de Facebook, qui permet ce genre de publication «sous couvert de la liberté d'expression». Ce réseau social est régulièrement accusé en Allemagne d'être trop tolérant vis-à-vis des contenus racistes. La justice allemande a justement annoncé cette semaine l'ouverture d'une enquête visant le patron de Facebook après le dépôt d'une plainte pour «incitation à la haine». La procédure en est encore à un stade préliminaire.

Source : m.leparisien.fr, 10 novembre 2016

Le président allemand remémore le pogrom nazi de 1938 lors de l'inauguration d'une nouvelle synagogue
Alyaexpress-News

11 novembre

Extrait:
Le président allemand Joachim Gauck, a remémoré les milliers de victimes du pogrom nazi, il y a 78 ans et a choisi de faire construire une synagogue dans la ville de Cottbus, en Allemagne orientale.
« Aujourd'hui, je suis venu à Cottbus pour connaître une bonne Allemagne », a déclaré le président allemand dans l'ancienne église protestante, convertie en synagogue, en 2015.
Gauck a salué l'engagement des bénévoles et les commanditaires qui ont permis à l'Etat fédéral de Brandebourg la première synagogue depuis la Shoah.
Selon le président, cette synagogue, située dans la zone piétonne est un symbole de la façon dont peut aussi être l'Allemagne.
#Rio2016: 7 choses à savoir sur les Juifs du Brésil

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5 août 2016

Tout le monde aura les yeux tournés vers Rio lors de l'ouverture des JO aujourd'hui! Mais les problèmes se sont accumulés pour la première ville sud-américaine à accueillir cet événement quadriennal! Rien n'a pas été facile: des lieux inachevés, la pollution des bassins aquatiques et, surtout, la propagation du virus Zika. Cette série de mauvaises nouvelles a mis un frein à ce qui aurait dû être un moment de triomphe pour le peuple brésilien et en particulier pour les juifs du Brésil. En effet, trois hauts responsables du Comité d'organisation de Rio 2016, y compris le président du comité, Carlos Arthur Nuzman, sont des membres de la communauté juive brésilienne. Faisons donc un petit tour d'horizon des 120.000 juifs qui appellent le Brésil leur maison: qui sont-ils exactement?

1.Combien de Juifs sont présents au Brésil?

Il y a plus de 204 millions de personnes au Brésil. Environ 87% d'entre eux sont chrétiens avec la plus grande population catholique du monde estimée à 124 millions. Les chrétiens évangéliques sont aujourd'hui le groupe religieux le plus dynamique du pays avec plus de 42 millions de fervents partisans d'Israël. Il y a environ 120.000 Juifs au Brésil et le pays possède la deuxième plus grande population juive en Amérique latine – derrière l'Argentine. C'est le neuvième foyer des plus grandes communautés juives dans le monde! Il faut également savoir que le Brésil abrite la plus grande population arabe en dehors du Moyen-Orient avec plus de 10 millions d'arabes, bien que la majorité écrasante soit chrétienne. On connaît de renom la contrebande dans le triangle de jungle frontalier entre le Brésil, l'Argentine et le Paraguay où 35 000 musulmans ont fait de cette zone une arrière-base pour des mouvements terroristes tels que le Hezbollah, les Frères musulmans égyptiens, le Hamas et le Jihad islamique palestiniens. La présence de cellules dormantes d'Al-Qaida dans la zone n'est pas exclue!

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L'ambassade palestinienne au Brésil

2.Où se trouve la communauté juive brésilienne?
Près de la moitié de la population juive du Brésil vit à Sao Paulo, la plus grande ville du Brésil, la capitale financière et culturelle. Rio est la deuxième ville avec une population juive de près de 40.000 personnes. Il y a aussi plus de 10.000 Juifs dans la ville de Porto Alegre au sud du Brésil. A Sao Paulo, la communauté juive a bien prospéré; les juifs se sont déplacés dans le quartier de Bom Retiro avec des résidences haut de gamme comme Higienopolis, où on compte plusieurs synagogues, des magasins casher et des institutions juives. A Rio, les immigrants juifs se sont concentrés dans le quartier du centre-ville Praca Onze – le lieu de naissance de la samba – avant de passer à des zones plus huppées comme Tijuca et Copacabana, où on trouve la plupart des institutions juives.

3.Quelles sont les institutions juives les plus influentes du Brésil?

Le représentant politique central de la communauté juive brésilienne est le CONIB: la Confédération brésilienne Israélite fondée en 1948, qui regroupe les 14 fédérations de l'Etat. C'est un ensemble de 200 institutions qui met en relation les membres de la communauté juive et lutte contre l'antisémitisme. Il y a aussi l'Hôpital Israélite Albert Einstein de Sao Paulo, qui est l'une des plus prestigieuses institutions juives du Brésil. Il a été construit grâce aux dons des familles juives pour devenir le meilleur hôpital d'Amérique latine: Einstein est la fierté non seulement de la communauté juive, mais aussi de tout le Brésil. La vie communautaire juive au Brésil s'articule autour des Hebraicas: ce sont des clubs sportifs juifs qui combinent les fonctions de centre communautaire et de club de détente. L' Hebraica de Sao Paulo est donc la plus grande organisation juive du Brésil avec plus de 18.000 membres. Ses activités comprennent des compétitions sportives, du théâtre, des mouvements de jeunesse, des services religieux, de la musique et des festivals de danse mais surtout son école juive.

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Vue aérienne de l'Hébraica Club de Sao Paulo, la plus grande institution juive du Brésil

4.Comment les Juifs sont venus au Brésil?

La présence juive au Brésil date de plus de 500 ans. La première mention vient de Gaspar da Gama – un juif qui a été baptisé de force – par l'amiral portugais Pedro Alvares Cabral quand il a débarqué au Brésil en 1500. Il y a eu de nombreux nouveaux chrétiens ou conversos à bord des navires des premiers colons fuyant l'Inquisition portugaise au 16ème siècle. En 1637, les Juifs ont construit la première synagogue Kahal Zur Israel à Recife. C'est la plus ancienne synagogue des Amériques! En 1773, un décret royal portugais abolit finalement la discrimination contre les Juifs. En 1824, la première constitution d'indépendance du Brésil accorde la liberté de religion. La première vague de migration juive était composée de juifs marocains qui ont commencé à coloniser la région amazonienne. La population juive a ensuite été gonflée par les vagues de migration de juifs russes et polonais fuyant les pogroms, la Révolution russe et la montée des nazis en Europe. À la fin des années 1950, une autre vague séfarade a amené au Brésil des milliers de Juifs d'Afrique du Nord. Bien qu'ils représentent à peine 0,06 pour cent de la population du Brésil, les juifs jouent un rôle important dans de nombreux domaines et activités dans le pays, y compris la politique, les milieux universitaire, la banque, les capitaines d'industrie, la culture, le divertissement et le sport.

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La fierté des juifs brésiliens

5. Quelle est le visage des Juifs brésiliens?

La communauté juive du Brésil est surtout composée de juifs ashkénazes polonais et allemands mais il y a aussi une importante communauté séfarade mizrahi grâce aux juifs d'ascendance syrienne, libanaise, égyptienne et marocaine. La plupart des Juifs du Brésil se considère comme laïcs et sionistes. Mais jusque dans les années 1930, le principal courant religieux était orthodoxe. Aujourd'hui, les plus grandes synagogues brésilienne appartiennent aux juifs de la réforme: comme le CIP de Sao Paulo et l'ARI de Rio. Un mouvement de Teshouva a pris ces dernières années, grâce au mouvement Chabad.

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Liée aux mouvements conservateurs et réformistes, la Congregação Israelita Paulista – fondée par les réfugiés allemands en 1936 – est la plus grande synagogue du Brésil avec 2.000 familles affiliées.

6.Et l'antisémitisme au Brésil?
Les résultats d'une enquête mondiale sur les sentiments antisémites, publiée par l'Anti-Defamation League en 2014 a classé le Brésil parmi les pays les moins antisémites dans le monde. En Amérique, le Brésil est encore moins antisémite que les États-Unis et le Canada. Il est illégal au Brésil d'écrire, de modifier, de publier, ou de vendre de la littérature qui favorise l'antisémitisme ou le racisme. Le nombre d'incidents antisémites sur les réseaux sociaux a augmenté, cependant le gouvernement est attentif aux expressions antisémites et prend des mesures appropriées afin d'éviter la prolifération de ce type de discrimination.

7. Quelles sont les relations du Brésil avec Israël?
Le Brésil a eu des liens avec l'Etat juif depuis sa création: le diplomate brésilien Oswaldo Aranha a d'ailleurs présidé la session de l'Assemblée générale des Nations Unies qui a voté pour le vote historique de la création d'Israël en 1947. Le consul honoraire d'Israël à Rio, Osias Wurman a déclaré: « Comme tous les juifs brésiliens, nous sommes très fiers que le Brésil ait participé à l'histoire en scellant l'acte qui, après 2000 ans, a donné à Israël la terre qui lui appartient de droit ». Depuis la fin de 2015, il existe cependant une querelle diplomatique sans précédent lorsque Brasilia a repoussé la nomination de Dani Dayan du poste d'ambassadeur à cause de son implication dans les implantations. La crise n'a pas été résolue, et Dayan a ensuite été nommé consul général d'Israël à New York. Le nombre de Juifs brésiliens qui ont fait leur aliya a doublé entre 2011 et 2016. Cette année, près de 500 personnes ont immigré en Israël. Le climat économique au Brésil est devenu plus difficile, combinée à la violence urbaine et à la corruption du gouvernement. Les juifs brésiliens se déplacent en Israël à la recherche d'une meilleure «qualité de vie».

By Reuven Emunah
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JEWISH CULTURE 249 By Gilberte JACARET



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Address
99 Dizengoff st.
Tel Aviv, 64396




Exhibitions

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Showing now!

Between the Private and Public Domains in Bauhaus and International Style Buildings in Tel Aviv

Book edited by Micha Gross
Photographs by Michael Craig Palmer and Ingrid Botschen

A photographer and architect cross thresholds to photograph the intermediate spaces between the public and private domains, between the exterior and interior of International Style and Bauhaus buildings in Tel Aviv.

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Exhibitions

The center includes a gallery that hosts changing exhibitions about Bauhaus architecture and design, the city of Tel Aviv and contemporary art, design and architecture. The exhibitions travel, and they have been shown in Berlin, Frankfurt, Delft (NL) and London.

Permanent exhibition

We also hold a permanent exhibition called "Revival Of The Bauhaus In Tel Aviv", exposing 25 of Tel Aviv's Bauhaus buildings in various media including archive photography, architectural plans and drawings. This is a great place to get a first concept of the main ideas of "The International Style" and to begin to grasp its impact on Tel Aviv.

Showcase of exhibitions

The complete history of exhibitions that have taken place at the Center is displayed on the website, year by year. It includes architectural exhibitions as well as poster design, photography, drawings and paintings by various Israeli and international artists.

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BAUHAUS

FRAGMENTS OF A STYLE exhibition International Style Architecture in Tel Aviv

Yigal Gawze's photographs capture the abstraction, the simplicity and the optimism of early modernism in Tel Aviv.
He distils the essence of the Bauhaus to bring it alive in a modern city and concentrates on the subtle effects of natural light upon architecture, a technique that the masters of the modern movement themselves applauded.

Nonie Niesewand author and design editor was the architectural correspondent for The Independent newspaper.

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Fragments is a personal inquiry into the aesthetics of an architectural style which has largely defined the urban fabric of Tel Aviv.

The abstract geometry created by the white facades protruding into space against the backdrop of the blue sky was the point of departure for the project. It was counterbalanced and enriched by the focus on past craftsmanship, present in the fine detailing of the banisters, stairs and windows.

"I chose to focus on the fragment - an essential part of the structure, which carries within it the genetic code of the whole.

It was also an attempt to convey something of the utopia of the years which saw the building of the "White City". Only in the last part of the work, did I step back to deal with the whole building and its relationship to the street as part of the city."

Yigal Gawze, photographer

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