English versionFrench version

NEWS - News of the Lodges

alt
B'nai B'rith Europe denounces and condemns the "march of Lukov ", neo-Nazi demonstration which is to be held on February 17th in Sofia

The Bulgarian National union organizes on February 17th a "torchlight parade" in Sofia in honour of Bulgarian fascist Hristo Lukov.

Nazis, xenophobes and anti-Semite slogans are chanted during this neo-Nazi demonstration, called "march of Lukov" which is held since 2003.

The president of B'nai B'rith Europe, Serge Dahan, firmly condemns the "march of Lukov" of February 17th, a demonstration in the glory of the Nazi general Hristo Lukov, who took part in the repression of the Bulgarian Jewish community before and during the Second World War; Hristo Lukov was the chief of the Union of the Bulgarian National Legions.

In a context of anti-Semitism growing in Europe and the multiplications of anti-Jewish actions in Bulgaria, B'nai B'rith Europe asks political leaders and representatives of Bulgarian civil society to intensify their efforts to prevent the holding of this demonstration and to publicly denounce the organizers of the Walk of Lukov who promote hatred and rejection of the other.

The President of the B'nai B'rith Europe Lodge of Sofia, Rafael Chichek, also reported many anti-Semite demonstrations in Bulgaria which reminds the Nazi hate of the years 1930.

The Jewish community recalled in an official statement of B'nai B'rith of Sofia the "public and media appearances of Metodi Andreev and Ivo Hristov, civils servant of the ministry of Defense, who made the salute in front of the cameras; the profanation of the Jewish cemetery of Sofia, the profanation of the Alyosha monument in Plovdiv and the monument dedicated in memory of Jewish prisoners burned in the camp of Kaylaka in Pleven".

The President of B'nai B'rith Europe points out that Bulgaria holds the EU's six-month rotating presidency since January 2018 at the council of the European Union, request the Bulgarian Government to take appropriate measures against the authors of these anti-Semite demonstrations and expresses the wish to see the Bulgarian authorities denouncing the walk of Lukov as a manifestation of the ideology of hatred and historical revisionism.

During the two last years, the march was technically prohibited, but was authorized to continue nevertheless authorized to continue without intervention of the police.

Le B'nai B'rith Europe dénonce et condamne la «marche de Lukov», manifestation néo-nazie qui doit se tenir le 17 février à Sofia

Le 17 Février prochain à Sofia, l'Union Nationale Bulgare organise un « défilé aux flambeaux » en l'honneur du fasciste bulgare Hristo Lukov. Lors de cette manifestation néo-nazie, appelée «marche de Lukov» et qui se tient depuis 2003, sont scandés des slogans nazis, xénophobes et antisémites.

Le président du B'nai B'rith Europe, Serge Dahan, condamne fermement la «marche de Lukov» du 17 février, manifestation à la gloire du général nazi Hristo Lukov, qui a participé à la répression de la communauté juive bulgare avant et pendant la Seconde Guerre mondiale; Hristo Lukov était le chef de l'Union des Légions Nationales Bulgares.

Dans un contexte d'antisémitisme croissant en Europe et de multiplications des actes antisémites en Bulgarie le B'nai B'rith Europe demande aux dirigeants politiques et aux représentants de la société civile bulgare d'intensifier leurs efforts pour empêcher la tenue de cette manifestation et de dénoncer publiquement les organisateurs de la Marche de Lukov qui font la promotion de haine et du rejet de l'autre.

Le Président de la loge du B'nai B'rith Europe de Sofia, Rafael Chichek, a aussi signalé les nombreuses manifestations antisémites en Bulgarie qui rappellent la haine nazies des années 1930.

Dans un communiqué du B'nai B'rith de Sofia la communauté juive a tenue à rappeler « les apparitions publiques et médiatiques de Metodi Andreev et d'Ivo Hristov, fonctionnaires du ministère de la Défense, qui ont devant les caméras fait le salut ; la profanation du cimetière juif de Sofia, la profanation du monument Alyosha à Plovdiv et du monument dédié à la mémoire des prisonniers juifs brûlés dans le camp de Kaylaka à Pleven».

Le Président du B'nai B'rith Europe rappelle que la Bulgarie occupe pour 6 mois depuis janvier 2018 la présidence du conseil de l'Union Européenne et demande au Gouvernement Bulgare de prendre les mesures adaptées contre les auteurs de ces manifestations antisémites et émet le souhait de voir les autorités bulgares dénoncer la marche de Lukov comme une manifestation de l'idéologie de la haine et du révisionnisme historique.

Au cours des deux dernières années, la marche a été techniquement interdite, mais a été autorisée à continuer néanmoins sans intervention de la police.